Drugi Oddech Pracownia terapeutyczna Dołącz do nas!
tel. 791 622 432
tel. 600 139 350

Przed i po zabiegu

Zanim pijawka rozetnie skórę i zacznie ssać krew, najpierw mocno i szczelnie do niej przywiera. Ukąszenie jest bezbolesne, bo między ząbkami znajdują się także gruczoły wydzielające substancję miejscowo znieczulającą skórę. Moment, w którym pijawka przywiera, przypomina raczej łaskotanie. Pasożyty te są bardzo wrażliwe na zapachy, dlatego przed zabiegiem nie zaleca się perfumować, czy palić papierosów. W czasie przyssania pijawki zachodzą dwa procesy: z jednej strony, następuje upust krwi, z drugiej, pijawka lekarska uwalnia do krwiobiegu wiele substancji, w szczególności hirudynę zapobiegającą powstawaniu skrzepów. Inne substancje produkowane przez organizm tego pasożyta hamują rozmnażanie się bakterii, rozszerzają naczynia krwionośne i miejscowo znieczulają skórę.

Podczas zabiegu pijawka przylega szczelnie do skóry zapobiegając przedostawaniu się do organizmu bakterii. Ranka jest chroniona przed przedostaniem się bakterii opatrunkiem jałowym . Po zabiegu do 24 godzin z małej rany może wyciekać krew, spowodowane jest to antykoagulacyjnymi właściwościami hirudyny zawartej w ślinie pijawki lekarskiej. Mogą również występować zaczerwienienia skóry lub pieczenie wokół rany, ustępujące po kilku dniach. Ran nie należy rozdrapywać, należy je przetrzeć spirytusem lub zastosować maść zapobiegającą swędzeniu. Jeśli zaobserwuje się nieprawidłowości w procesie gojenia ran należy skontaktować się z lekarzem przeprowadzającym zabieg hirudoterapii.

Zapotrzebowanie na pijawki ustala się indywidualnie w każdym z przypadków. Pod uwagę bierze się płeć, wiek, rodzaj schorzenia i jego zaawansowanie, okres trwania choroby, temperament pacjenta, budowę jego ciała, psychiczne nastawienie do terapii pijawkowej.

W jednym seansie terapeutycznym przystawia się jednorazowo od 2 do 8 pijawek, w 3 – do 5 – dniowych odstępach czasu. Jeden seans terapeutyczny trwa od  około 45 do 90 minut  i zależy głównie od płci, wieku oraz miejsca postawienia pijawek. Jeśli jest to uzasadnione rodzajem schorzenia bądź postępami w przebiegu leczenia, to po 3 do 6 miesiącach terapia powtarzana jest ponownie, ustalając dla danego pacjenta i każdej kolejnej sesji niezbędną ilość przystawianych pijawek, czas przerw między zabiegami oraz długość trwania każdej sesji. W poszczególnych przypadkach prowadzenie hirudoterapii może znacznie odbiegać od podanych powyżej zasad ogólnych.