Hirudoterapia

Hirudoterapia jest całkowicie naturalną metodą terapii za pomocą pijawek lekarskich. Związki zawarte w ślinie pijawek przenikają do organizmu człowieka i wywołują szereg zmian biochemicznych. Substancje te posiadają właściwości przeciwzakrzepowe, rozszerzające i uszczelniające naczynia krwionośne, przeciwhistaminowe, przeciwbólowe, antybiotyczne, jak również regenerujące skórę i komórki nerwowe.

Hirudoterapia jest zarejestrowaną międzynarodową procedura medyczną w spisie procedur medycznych ICD-9 pod numerem 99.991

Czas trwania

30 – 90 min

Znieczulenie

brak

Liczba zabiegów

Skład śliny pijawek

• hirudyna, hirustazyna – działanie przeciwzakrzepowe,
  • bdelina, eglina – działanie przeciwzapalne,
  • gilantyna – silny lek antyprzerzutowy,
  • apyraza – zmniejszenie lepkości krwi.

W naszej pracowni do zabiegu wykorzystuje tylko pijawki z hodowli laboratoryjnej. Wykorzystanie pijawek pochodzących ze środowiska naturalnego grozi konsekwencjami zdrowotnymi związanymi z przenoszeniem chorób odzwierzęcych. Pijawki lekarskie są JEDNORAZOWE tzn. po każdym zabiegu pijawki są utylizowane przy pacjencie.

• choroby naczyniowe,
  • choroby przewodu pokarmowego,
  • choroby układu ruchu,
  • choroby stomatologiczne,
  • choroby dermatologiczne,
  • choroby neurologiczne,
  • choroba Parkinsona i Alzheimera,
  • choroby ginekologiczne.

• kobiety w ciąży,
  • chorzy na hemofilię,
  • pacjenci w trakcie leczenia farmakologicznego z wykorzystaniem antykoagulantów warfarin, aspiryna, acenokumarol,
  • pacjenci z dużym niedociśnieniem (60/80 lub mniej)
  • pacjencji z silną anemią, silnej anemii
  • dzieci poniżej 10 roku życia (wyjątkiem są tylko szczególne przypadki i replantacje).

1. Przygotuj swoją dokumentację medyczną

Wymagane badania ogólne:

• morfologia,
  • INR ( jeśli przyjmujesz leki rozrzedzające krew dodatkowo oznacz APTT),
  • D-dimery,
  • CRP,
  • próby wątrobowe ( ALT, AST, ALP, GGTP, a jeśli były problemy z drogami żółciowymi to dodatkowo BIL),
  • cholesterol ogólny, HDL, LDL,
  • glukoza na czczo.

2. Nie zmieniaj dawkowania zażywanych leków

Bardzo ważne jest by 24 godziny przed zabiegiem i 48 godzin po zabiegu, w miarę możliwości nie zwiększać dawkowania leków, zwłaszcza leków nasercowych i regulujących ciśnienie. Może to mieć wpływ na krwawienie i przebieg terapii. Pamiętaj aby przed zabiegiem poinformować swojego hirudoterapeutę o wszystkich zażywanych lekach i suplementach.

3. Ogól okolicę zabiegową

Przed zabiegiem należy ogolić lub ztrymować włosy do długości 3-4 mm w miejscu zabiegowym oraz dooloła niego. Jest to  konieczne z dwóch względów – po pierwsze im większe owłosienie tym plastry słabiej będą trzymały opatrunek, po drugie odrywanie opatrunku z owłosionej skóry jest bolesne i może podrażnić mieszki włosowe. Warto więc podgolić okolicę zabiegową około 24 godziny przed zabiegiem, bo naklejenie plastrów na świeżo ogolone ciało może wywołać odczyn alergiczny. UWAGA: pierwsze aplikacje są zlokalizowane na brzuchu, nawet jeśli ból dotyczy kolana należy przygotować kolano jak również brzuch.

4. Umyj ciało bezzapachowym mydłem

5. Nie używaj kosmetyków po umyciu

6. Ubierz się ciepło i w luźne ubranie

Ważne, by ubranie jakie masz na sobie było luźne np luźny dres. Opatrunki zajmują dużo miejsca więc możesz mieć problem z założeniem np. zbyt obcisłych spodni.. Jeśli zabieg ma być wykonywany na stopie weź klapki lub buty, z których  w razie potrzeby wyjmiesz sznurówki. Zadbaj też o to, aby Twoje ciało było rozgrzane, a Tobie było ciepło. To ułatwi zadanie pijawkom.

7. Nie pij alkoholu ani energetyków

Przez co najmniej dobę przed planowanym zabiegiem obowiązuje zakaz spożywania alkoholu, a w dniu zabiegu stanowczo odradza się picia kawy i napojów energetycznych podnoszących ciśnienie krwi.

8. Nie jedz czosnku, cebuli i ostrych potraw

9. Pij dużo wody i zjedz pełnowartościowy posiłek

Twój organizm musi być odpowiednio nawodniony. Pamiętaj o piciu wody na co dzień, ale w dniach poprzedzających terapię to szczególnie ważne. Warto też zadbać o dietę, gdyż ubytek krwi po zabiegu może Cię osłabić. Hirudoterapii nie powinno się wykonywać w trakcie głodówek, ani przy restrykcyjnych dietach redukcyjnych.

Uczucie, które towarzyszy podczas zabiegu jest podobne do miejsca poparzenia pokrzywą. Pijawki także nie ruszają się po ciele pacjenta, tylko są przyłożone w jednym miejscu. Podczas zabiegu przystawia się 3-8 pijawek.

Właściwości lecznicze pijawek nie polegają na wysysaniu przez nie „złej krwi”, ale na wydzielaniu do krwi pacjenta 200 związków leczniczych. Badania naukowe dowiodły, że pijawka przez pierwsze 20-30 minut wpuszcza te związki lecznicze, a potem wysysa tylko krew. Dłuższy czas zabiegu nie ma już właściwości leczniczych.

1. Po zabiegu terapii pijawką lekarską krwawienie z miejsc przyssania się pijawek może utrzymywać się od 4 do kilkunastu godzin.

2. Krwawienie jest częścią składową terapii i powinno się je umożliwić minimum przez kilka godzin. Po zabiegu należy odpoczywać.

3. W czasie krwawienia najlepiej leżeć, należy zabezpieczyć ranki przed przypadkową infekcją lekko założonymi opatrunkami.

4. W razie potrzeby wcześniejszego zatrzymywania krwawienia należy zastosować opatrunek uciskowy i/lub spongostan.

5. Po zabiegu w miejscach przyssania się pijawek mogą wystąpić wylewy krwawe (siniaki), zaczerwienienie, lekki świąd, obrzęk – ustępują zazwyczaj w ciągu kilku dni.

6. W miejscach przyssania pijawek czasami mogą pozostać niewielkie ślady (blizenki).

7. W razie wątpliwości proszę kontaktować się z hirudoterapeutą pod numerem 791 622 432.

Może wystąpić zaczerwienienie lub nieduży obrzęk. Jeśli jego średnica nie jest większa niż 4 – 5 cm, nie jest to niepokojące. Może wystąpić też nieznaczne swędzenie w miejscu ukąszenia pijawki. W takich wypadkach należy delikatnie przetrzeć miejsce zaczerwienienia spirytusem aptecznym można również zastosować Fenistil, żel aloesowy opatrunki z roztworu octu jabłkowego, aby unikać rozdrapywania. W ciągu kilku dni te objawy znikną. Zaczerwienienie może wystąpić nie bezpośrednio po zabiegu, ale nawet po upływie tygodnia.

Może wystąpić też „huśtawka ciśnieniowa”, która unormuje się w ciągu kilku godzin.

Nie u wszystkich osób powstają te działania uboczne.